Track section

13530 veces
Nivel de Ruido

Puigsallança

Itinerari circular amb inici i final a Sant Aniol de Finestres ascendint al Puigsallança #100CIMS pel Faig Rodó, Santuari de Santa Maria de Finestres i Castell de Finestres.

El tram entre el mas de Costabella i la pista forestal del Faig Rodó es força perdedor, sobre tot al principi, i degut al seu poc transit amb força vegetació.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI

Km. 0,000 – Aparcament de Sant Aniol de Finestres. Podem donar un cop d’ull a l’església d’origen romànic dels segles X-XI amb reformes del segle XVIII tot pujant un petit tram d’escales. Comencem a caminar en direcció E-SE per la mateixa carretera per on hem arribat.
Km. 0,248 – Cruïlla amb pal indicador. Continuem per l’esquerra en direcció N-NE.
Km. 0,533 – Pont del Llémena. Deixem la carretera i agafem una pista de terra a l’esquerra.
Km. 0,581 – Per la dreta surt el corriol per on tornarem. Seguim per la pista.
Km. 1,087 . Deixem a l’esquerra el trencall que porta a El Ras.
Km. 1,228 – Deixem la pista principal, que ens portaria a Mieres per Raspat i prop de Santa Maria de Finestres, i continuem per la pista de l’esquerra.
Km. 1,295 – Deixem a la dreta el trencall que porta a la Granada.
Km. 1,739 – Deixem a la dreta el trencall que porta a Costabella.
Km. 1,843 – La Faixa. Mas abandonat.
Km. 1,931 – Deixem la pista per trencar a la dreta.
Km. 2,054 – La Pruleda. Mas aparentment abandonat.
Km. 2,367 – Mas Costabella. Una de les finques més importants de la zona. El primer propietari, Arnald de Costabella, el trobem al 1268. Hem de voltar el mas per situar-nos a la seva banda Nord. Aquí comença el tram per perdedor. Hem de pujar unes escales embotides en un mur de pedra. I a partir d’aquí anar rastrejant el camí sense por a tornar enrere si cal per tornar al bon camí. Trobarem algunes fites de tant en tant. La pujada es decidida i a trams la vegetació et traurà la pols.
Km. 3,944 – Arribem a un torrent i el camí fa un tomb sobtat en direcció SE per tornar als pocs metres a canviar a NW i tornar al torrent pel que pujarem en paral•lel uns quants metres.
Km. 4,554 – Creuem de nou el torrent i el deixem definitivament en direcció SW.
Km. 4,905 – Deixem a la dreta el que sembla una pista de terra, girem a l’esquerra i travessem el bosc amb cura de no perdre el camí.
Km. 5,289 – Sortim a una pista de terra ampla, per l’esquerra podríem baixar a la Llémena. Continuem per la dreta, indicat Puigsallança – El Faig Rodó – Collada del Grau.
Km. 5,413 – Deixem la pista i agafem un trencall a la dreta en pujada.
Km. 5,916 – el Faig Rodó. (El cim anomenat igual es troba uns metres més amunt i és completament emboscat). Arbre de dimensions considerables i que té en la banda Sud uns seients de pedra que conviden a petar la xerrada.
Km. 6,047 – Collada del Faig. Obviem el camí de la Serra de Finestres que el travessa de N a S i continuem en direcció NE.
Km. 6,406 – Puisallança (1027m) #100CIMS. No és un cim emblemàtic per les seves vistes doncs està mig emboscat però, malgrat això, encara podem veure el Puig de Bassegoda, el Martanyà, el Roc del Comptador, El Mont i el Puig Neulós cap el NE i Sant Salvador Saverdera, el Pení, Torre de Can Ginestar, Montfalgó i la Roca del Castell cap el SE. Compte que hi ha unes petites diaclases per on podem tenir un ensurt. Continuem en direcció SE tot resseguint la cinglera.
Km. 6,525 – En aquest punt disposem d’un mirador molt més obert que no pas des del Puigsallança.
Km. 6,738 – Enllacem amb el camí marcat per Itinerànnia (groc)
Km. 7,022 – Deixem a la dreta el camí de Mieres – Sant Aniol pel Pujant dels Bous i continuem en direcció al Santuari de Finestres. Cartells als arbres.
Km. 7,444 – El Portell o Forat de l’Ovella. Curiosa obertura que separa dos esperons rocosos. Cruïlla de camins. Cartells al arbre. Continuem en direcció al Santuari de Finestres.
Km. 7,519 – Bifurcació amb pal indicador. Deixem a l’esquerra el camí que dur a Santa Pau, Mieres, El Torn i continuem amunt en direcció a Santa Maria de Finestres.
Km. 7,651 – Oratori de Sant Antoni de Pàdua. El camí fa un revolt a l’esquerra i s’encinglera oferint unes bones vistes cap al SW. Cingles de Costabella i fins Sant Aniol.
Km. 7,799 – Deixem a la dreta un camí que baixa i agafem el de l’esquerra que puja.
Km. 7,890 – Si volem anar primer al Castell aquest és el punt per fer-ho. Girem i pugem en direcció N primer i poc a poc ens decantem cap al E.
Km. 8,182 – Després de pujar les restes d’unes escales de pedra arribem a un planell informatiu: El Castell de Finestres està documentat des de l’any 947 i es va mantenir fins als terratrèmols de 1427 i 1428. Actualment en resten alguns murs i parts de la cisterna. Continuem pujant fins al cim del Turó.
Km. 8,266 – Roca del Castell (957m) Panoràmiques gairebé 360º. Tornem pel mateix camí fins al Santuari.
Km. 8,731 – Santuari de Santa Maria de Finestres. L’ermita és d’origen romànic i consta d’una sola nau. Ha patit importants modificacions al llarg del temps i de l’estructura original només en resten l’absis semicircular sobrealçat i la volta, afectats pels terratrèmols del segle XV. Continuem en direcció S tot passant pel passadís que hi ha a la dreta de l’ermita.
Km. 8,861 – Turó dels Forats. Cartell indicador. S’anomena així per les diferents diaclases que es veuen pel voltant.
Km. 9,209 – Sortim a la pista de terra que puja des de Costabella i girem a l’esquerra passant pel mas del Raspat.
Km. 9,290 – Sortim a la pista principal. Cartell indicador. Per l’esquerra aniríem a Mieres, continuem per la dreta en direcció a Sant Aniol.
Km. 9,395 – Deixem la pista i agafem un corriol per l’esquerra.
Km. 9,809 – Sortim de nou a la pista i immediatament la deixem per l’esquerra. El camí segueix en paral•lel i a pocs metres d’un torrent.
Km. 11,70 – Sortim a la pista al costat del Pont del Llémena per on hem passat al principi. Continuem pel mateix camí fins a l’aparcament.